۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

تغذیه ی کودکان نوپا


تغذیه ی کودکان نوپا

غذا دادن به کودکان نوپا اغلب کارپرزحمتی است! آن ها اغلب ریزه خور ( ناخنک زن) هستند، به خوردن غذاهای جدید تمایلی شان نمی دهند، و عموما به نظر می رسد که زیاد غذا نمی خورند. برای طراحی رژیم غذایی کودک نوپای خود، دانستن این مساله به شما کمک خواهد کرد که کودکان نوپا بسیار کمتر از آن چیزی که شما فکر می کنید نیاز به غذا دارند. به خاطر بسپارید که کودکان نوپا به سرعت سال اول زندگی خود رشد نخواهند کرد، بنابراین انرژی کمتری نیاز دارند ( منظور مقدار انرژی به ازای هر کیلوگرم وزن بدن است) و اشتهای کمتری هم دارند. بنابراین اگر کودک شما فعال و سالم است و رشدش طبیعی است به این معنی است که احتمالا او به اندازه یکافی غذا می خورد. رشد طبیعی و فعال و سالم بودن کودک، همچنین میتواند مانع از اشتباهات رایج نظیر موارد زیر شود:
الف- نوشاندن بیش از چهارصد و هشتاد تا هفتصد و بیست سی سی شیر در روز.
ب- نوشاندن بیش از صد و بیست تا صد و هشتاد سی سی آب میوه در روز.
ج- اجازه دادن به کودک برای پر کردن شکمش با شیرینی و هله هوله
د- وادرا کردن کودک به خوردن در زمانی که گرسنه نیست
ه- دادن وعده های غذایی خیلی بزرگ.
هر وعده برای کودک نوپا به طور متوسط یک چهارم مقدار هر وعده ی غذایی بزرگسالان است. بنابراین اگر از غذاهای آماده استفاده می کنید بدانید که معمولا مقداری که برای هر وعده ی غذایی بر روی برچسب های مواد غذایی آماده ذکر شده مناسب بزرگسالان است.

هرم غذایی کودکان نوپا
برای کودکان نوپا هرم غذایی وجود ندارد. هرم غذایی کودکان، برای کودکان بین دو تا شش سال است، اما شما می توانید از آن به عنوان راهنمای تغذیه ی کودک نوپای خود کمک بگیرید، شامل شش سهم غلات و حبوبات،سه سهم سبزیجات، دو سهم میوه جات، دو سهم شیر و گروه لبنیات، دو سهم گوشت و پروتئین ، و میزان محدودی چربی و شیرینی. فقط به خاطر بسپارید که مقدار هر واحد غذایی برای کوچکترها کمتر است و حدود نصف هر سهم غذایی از هرم غذایی کودکان ( 2-6 سال) و یک چهارم هر سهم غذایی بزرگ سالان است.

اصول رژیم غذایی کودکان نوپا
اگرچه شما معمولا مقدار کالری دریافتی کودک را محاسبه نمی کنید، اما دانستن مقدار کالری مورد نیاز کودک می تواند به شما کمک کند که رژیم غذایی مناسبی برای او طراحی کنید و مطمئن باشید که کودک به اندازه ی کافی غذا خورده. متوسط کالری نیاز کودک نوپا حدود هزار و سیصد کالری در روز است. کودکان بزرگتر کمی بیشتر و کوچکترها کمی کمتر انرژی(کالری) نیاز دارند. یک قاعده ی و خوب این است که نوپا به ازای هر اینچ قد به چهل کالری انرژی نیاز دارد ( یعنی حدودا شانزده کالری به ازای هر یک سانتیمتر قد(
در مورد میزان شیر و آب میوه دریافتی به این نکات توجه داشته باشید:الف- سیصد تا چهارصد و پنجاه و پنج کالری از شیر گاو که حدود چهارصد و هشتاد تا هفتصد و بیست سی سی می شود( یا مقداری مشابه از شیر مادر که با حدود دو تا سه بار در روز تغذیه از شیر مادر حاصل می شود) به خاطر بسپارید که برای بچه های زیر دو-سه سال از شیر کم چرب استفاده نکنید و بیش از این مقادیر نیز به کودک شیر ندهید. اگر کودک شما یک و نیم لیتر شیر در روز بخورد، بیش از نهصد کالری از انرژی(کالری) مورد نیازی را فقط از شیر تامین کرده که حدود هفتاد در صد کل انرژی(کالری) مورد نیاز اوست. ب- شصت تا نود کالری از آب میوه. از این مقادیر هم تخطی نکنید.اگر کودک شما دو تا سه لیوان بزرگ با ظرفیت سیصد سی سی آب میوه در روز بنوشد( یعنی کلا حدود ششصد تا نهصد سی سیدر روز)، در حدود سیصد تا چهارصد و پنجاه کالری بیشتر از نیاز دریافت کرده.معمولا مشاهده می شود که کودکانی که زیاد غذا نمی خورند، کودکانی هستند که چهار لیوان شیر و سه لیوان آب میوه در روز می خورند. این میزان مایعات بالغ بر هزار و سیصد و پنجاه کالری انرژی ایجاد می کند، که احتمالا بیش ازنیاز کودک در طول یک روز است، بنابراین تعجب آور نیست اگر چنین کودکی میل به غذاهای دیگر نداشته باشد و گرسنه نباشد.حالا اگر فرض کنیم شما به قدر کافی به کودک تان شیر و آب میوه میدهید، حدود پانصد و پنجاه تا نهصد و پنجاه کالری دیگر را بین سه وعده و دو میان وعده تقسیم کنید. اگر شما مقدار کالری موجود در غذاهایی که معمولا کودکان می خورند بدانید، طراحی رژیم مناسب چندان مشکل نیست:
الف- پنیرامریکایی ( یک قطعه)=45 کالری
ب- سیب( نصف یک سیب کوچک)=40 کالری
ج- موز( نصف موز)= 50 کالری
د- نان ( نیم تا یک قطعه)= 20-40 کالری
هـ- فرنی ( یک چهارم تا نصف لیوان)= 40-8- کالری
و- فیله مرغ ( سه تا 6 قطعه) =105 تا 210 کالری
ز- تخم مرغ( نصف تا یک عدد)=35-70 کالری
ح- سوسیس(نصف تا یک عدد)= 60-120 کالری
ط- بستنی ( نیم لیوان )= 135 کالری
ی- ماست ( یک سوم لیوان )= پنجاه کالری
س- سبزیجات ) یک قاشق غذاخوری به ازای هر سال سن)= 25 کالری به ازای هر قاشق
یک صبحانه ی نمونه می تواند شامل مواد زیر باشد، نیم لیوان فرنی، یک چهارم لیوان ( شصت سی سی) شیر، و یک چهارم لیوان آب میوه که حدود دویست و سی کالری انرژی تامین می کند. اگر شما به جای این ها یک قطعه نان، یک قاشق کره ی بادام زمینی و مربا و شصت سی سی آب میوه به کودک بدهید بیش از دویست و پنجاه کالری انرژی به او داده اید.
برای ناهار، می توانید یک قطعه نان همراه با یک قطعه گوشتی که حدود نود کالری دارد به همراه یک قطعه پنیر که چهل و پنج کالری انرژی دارد به او بدهید. یا یک ساندویچ ماهی تن بدهید که افزودن نصف قاشق سس مایونز پنجاه کالری انرژی بیشتر به او می دهد. مقدار آی، آب میوه یا شیر نیز می تواند به این ها افزوده شود.شام می تواند شامل مواد زیر باشد: یک تا دو قطعه فیله ی مرغ ( 75-ش00 کالری) یا گوشت گاو( 120-165 کالری)، دو تا سه قاشق غذاخوری سبزیجات( 50-75 کالری(، مقداری نان( حدود 40 کالری) و نیم لیوان شیر ( 76 کالری(علاوه براین کودک شما احتمالا به دو نیم وعده- یکی نیمروزی و یکی عصرانه – نیاز خواهد داشت. این وعده ها می تواند شامل مواد زیر باشد: نصف لیوان شیر( 75 کالری) یا نصف لیوان آب میوه( 60 کالری) و دو تا سه قاشق غذاخوری میوه( 50-75 کالری) و یک قطعه پنیر( 45 کالری). به جای این ها می توانید از مقداری مربا، مقداری دسر شیرین، یا ماست استفاده کنید.این نمونه ی اجمالی یک رژیم برای کودک شما است که بیش از هزار کالری انرژی را تامین می کند، اگرچه او ممکن است سه وعده ی کامل در یک روزغذا نخورد. بسیاری از کودکان نوپا تنها یک وعده در روز خوب غذا می خورند، در حالی که همان یک وعده معمولا مناسب است. اگر کودک صبحانه ی خوبی می خورد( 250 کالری) و ناهار و شام مختصر ( هر کدام صد کالری)، دو نیم وعده ( هر یک 150 کالری)، و چهارصد و هشتاد سی سی شیر ( 300 کالری) ، و صد و هشتاد سی سی آب میوه( 90 کالری)، در این حالتباز هم تقریبا هزار و دویست کالری انرژی دریافت کرده است.شما تنها زمانی باید نگران شوید که کودک به خوبی وزن نگرفته باشد یا چندان فعال نباشد. همچنین رژیم غذایی شامل مقدار زیادی شیر و آب میوه نیز ممکن است مشکل ساز باشد.چیزهایی که نباید شما را نگران کند عبارت اند از:
الف- به نظر نمی رسد که کودک زیاد می خورد.به خاطر بسپارید که اگر کودک به اندازه ی کافی وزن می گیرد و فعال و سالم است، به احتمال زیاد به قدر کافی کالری دریافت کرده.
ب- فقط انواع به خصوصی غذا را می خورد، مثل ساندویچ کره بادام زمینی و مارمالاد یا مربا.، یا فقط فیله پخته یا کباب شده ی مرغ .
ج- به غذاهای جدید هیچ میلی نشان نمی دهد. شما می توانید غذاهای جدید را به صورت قطعه های خیلی کوچک ( حدود نصف یا یک قاشق غذاخوری) در بشقاب او قرار دهید و او را مجبور به خوردن یا تمام کردن آن نکنید. بسیاری از کودکان غذاهای تازه را امتحان نمی کنند تا زمانی که ده بار یا بیشتر این غذاها به آ نها عرضه شود.
د- از رژیم متعادلی در طول یک روز پیروی نمی کنندو اغلب کودکان چنین اند. اگر رژیم غذایی کودک طی یک یا دو هفته متعادل باشد احتمالا از تنوع لازم برخوردار است. اگر واقعا چنین نیست با پزشک متخصص کودکان در مورد نیاز به تجویز ویتامین مکمل صحبت کنید.
هـ- همه ی چیزی که در بشقاب او گذاشته اید نمی خورد. این نظر که کودکان باید تا تمام کردن تمام غذای داخل بشقاب باید پشت میز بنشینند قدیمی شده. به جای این باید به کودکان آموخت که بتواننند تشخیص دهند چه زمانی سیر شده اند تا دست از غذا بکشند. اگر کودک شما همه ی غذایی که برای او می گذارید نمی خورد، بیاموزید که در دفعات بعد مقدار کمتری غذا برایش در بشقاب بگذارید.
و- چیزی را که برای او آماده کرده اید نمی خورد. سعی کنید وعده های غذایی پرزحمت یا غذاهایی همراه با ادویه و سس برای بچه درست نکنید. به جای آن غذاهای ساده تر درست کنید. اگر وعده های غذاهایی جداگانه برای کودک درست نکنید، از این که او نمی خواهد مثل بزرگسالان غذا بخورد متعجب نمی شوید.
ز- کودک بالای وزن طبیعی است. بسیار خوب، حتی در این سن اگر کودک شما بیش از وزن طبیعی وزن دارد شما باید کمی نگران شوید. اگرچه به جای محدود کردن کالری دریافتی، شما می توانید ضمن طراحی یک رژیم غذایی سالم او را به فعالیت فیزیکی منظم تشویق کنید. مراقب باشید که مقدار غذا در وعده های غذایی مناسب سن کودک باشد و مقادیر زیاد شیر، آب میوه و هله هوله های پرکالری به کودک ندهید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر