۱۳۸۸ شهریور ۳, سه‌شنبه

ایجاد رسوم و سنت های خانوادگی


ایجاد رسوم و سنت های خانوادگی

یکی از مهم ترین کارهایی که شما می توانید برای حفظ یک زندگی خانوادگی سالم انجام دهید، داشتن سنت های خانوادگی است. اگر شما هم قبلا در خانواده رسوم وسنت های خانوادگی نداشته اید، تعطیلاتی که در پیش خواهید داشت فرصت مناسبی برای بنیان گذاردن نوعی تشریفات، جشن یا عادت خاص به سبک خودتان است.
خانواده ی شما می تواند تعطیلات را به شکل های گوناگونی جشن بگیرد. این ها چند نمونه از رسومی است که ممکن است برای شما نیز کارساز باشد.
الف- به نشان احترام و افتخار به تعلقات قومی یا نژادی، مذهب یا میراث فرهنگی خانواده، غذای خاصی را تهیه کنید.
ب- مشغولیت هایی در منزل ایجاد کنید که همه ی اعضای خانواده بتوانند در آن ها مشارکت کنند، مثل تزیین خانه، درست کردن شام، با هم غذا خوردن، تماشا کردن فیلم یا برنامه ی موردعلاقه، بازی های مناسب کردن، سرود خواندن.
ج- یک برنامه ی خانوادگی برای بیرون رفتن داشته باشید، این برنامه می تواند چیزی مثل رفتن به اسکی باشد یا برنامه ی ساده ای مثل بازدید از موزه های شهرتان یا جذابیت های طبیعی یا توریستی منطقه باشد.
د- گاهی فعالیت های داوطلبانه با انگیزه ی خیرخواهانه و نوع دوستانه انجام دهید، مثل بردن موادغذایی برای آسایشگاه معلولین یا سر زدن به آسایشگاه سالمندان.
هـ - اگر تعطیلات یا رویداد خاصی مورد توجه خانواده تان است، سعی کنید درباره ی آن جشن یا مراسم خانوادگی با فرزندان تان صحبت کنید. بهتر است فرزندان خود در طراحی مراسم کمک کنند و برای تدارک و برگزاری آن همکاری کنند، مثلا با کمک برای چیدن میز یا خوش آمد گویی به مهمانان.
همچنان که فرزندان شما بزرگتر می شوند، شما می توانید جزئیات بیشتری درباره ی این که چگونه این سنت های خانوادگی آغاز شده اند و این که چرا اهمیت دارند با فرزندان تان صحبت کنید. این کار به فرزندان شما کمک می کند که این رسوم را درک کنند و در نتیجه خودشان در بزرگسالی این رسوم را حفظ کنند یا بعدها به صورتی که با زندگی خودشان سازگار باشد تغییر بدهند. سنت ها برای هر نسلی پیوندهایی با گذشته فراهم می کنند.خاطرات تعطیلات یا رویدادهای خاص برای برخی ممکن است خوشایند نباشد. اگر در خانواده ی شما نیز چنین است، سعی کنید رسوم متفاوتی را برای این روزها بنیانگذاری کنید تا معنای جدیدی به این روزهای خاص بدهید. این کار چه تهیه یا خوردن غذاهای خاص، یا انجام کار خاصی در آن روز باشد؛ خاطرات شیرین و خوشایندی از دوران کودکی برای فرزندان تان ایجاد می کند و افراد خانواده را به هم نزدیکتر می کند. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر